vbranding.pl

Blog tematyczny o finansach i ekonomii

Praca

Kompetencje miękkie i twarde – jak je odróżnić i rozwijać?

Kompetencje miękkie i twarde – jak je odróżnić i rozwijać?

Rynek pracy zmienia się bardzo dynamicznie. Wiele osób ukończyło studia, zna obsługę komputera oraz język angielski. Jakie kompetencje należy rozwijać, by znaleźć interesującą i dobrze płatną pracę?

Kompetencje miękkie i twarde jak je odróżnić?

Kompetencje twarde są łatwe do wyróżnienia i zweryfikowania. Są to wszelkie umiejętności, które można potwierdzić przy pomocy dyplomów ukończonych uczelni czy kursów. Rekruter bez problemu potwierdzi je przy pomocy specjalnych testów.

Posiadanie kompetencji twardych jest niezbędne do pracy w konkretnym zawodzie. To dzięki nim kandydat będzie umiał odnaleźć się na stanowisku pracy i wykonywać swoje zadania tak jak powinien.

Kompetencje miękkie nie są tak łatwe do zweryfikowania. Trzeba jednak pamiętać, że są równie ważne w staraniach o pracę. Wiele z tych umiejętności jest wrodzonych. Są osoby, które w naturalny sposób nawiązują kontakty z ludźmi, świetnie porozumiewają się i przekonują innych do swoich planów i idei. Są również osoby o analitycznych umysłach, które świetnie odnajdują się jako pracownicy drugiego planu, dzięki którym cała machina firmy dobrze funkcjonuje. Bardzo ważne jest, by prawidłowo odczytać swoje predyspozycje i w tym kierunku rozwijać swoje kompetencje miękkie.

Kompetencje twarde – jak je rozwijać?

Do twardych kompetencji, bardzo cenionych przez pracodawców, należy znajomość języków obcych, obsługi komputera na poziomie zaawansowanych czy wiedza branżowa.

Warto pamiętać, że w wielu zawodach pracownicy muszą kształcić się przez całe swoje życie zawodowe. Zmieniające się przepisy, technologia, która rozwija się w zawrotnym tempie zmusza do ciągłych szkoleń. Każdy pracodawca doceni osobę, która dba o swój rozwój. Uczęszczanie na kursy, szkolenia czy konferencje branżowe na pewno pozostanie zauważone.

Młode osoby, które chcąc zdobyć niezbędną wiedzę i doświadczenie mogą uczestniczyć w stażach lub praktykach zawodowych. To dzięki nim poszerzą swoje umiejętności i poznają zawód od podszewki.

Kompetencje miękkie – jak je rozwijać?

Kompetencje miękkie nie są łatwe do weryfikacji. Nie znaczy to, że pracodawcy ich nie cenią. Warto pamiętać, że w niektórych zawodach niezbędne są kompetencje, które decydują o powodzeniu w wykonywaniu pracy.

Zdolności interpersonalne są bardzo pożądana cechą. To dzięki nim pracownik będzie dobrze porozumiewał się z klientem, ale również będzie umiał pracować w zespole. Umiejętności komunikacyjne można ćwiczyć, ale nie wszyscy świetnie będą czuli się pracując z klientem lub w dużych zespołach.

Zdolność komunikacji jest cechą, która jest niezwykle potrzebna na stanowiskach kierowniczych. Lider zespołu musi umieć nie tylko nadzorować pracowników, rozdzielać zadania, ale również motywować ich do wydajnej pracy czy rozwiązywać konflikty w zespole.

Jedna z kompetencji miękkich, która jest bardzo cenna, jest umiejętność pracy pod presją czasu. Nie wszyscy są stworzeni do pracy w stresie i w trudnych warunkach. Są jednak osoby, które czując adrenalinę deadline’u będą świetnie się sprawdzali. Ich praca będzie wydajna, a jednocześnie jej jakość będzie na najwyższym poziomie.

Kompetencje miękkie, które są bardzo cenne, to przede wszystkim zarządzanie sobą w czasie. Jest to umiejętność ustalenia priorytetów, zaplanowania celów krótko i długoterminowych oraz ich wykonanie tak, by było to produktywne. Jest to umiejętność, która należy ciągle ćwiczyć i doskonalić, gdyż można się jej nauczyć.

Wiele osób zastanawia się czy ważniejsze są kompetencje twarde czy miękkie. Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od zawodu, który chcemy wykonywać. Są pewne cechy charakteru, które pomagają opanować kompetencje miękkie. Nie znaczy to jednak, że introwertyk nie może sprawdzić się na stanowisku kierowniczym. Wszystko zależy od chęci i determinacji pracownika.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.