vbranding.pl

Blog tematyczny o finansach i ekonomii

Marketing

Marketing polityczny – czym jest i jak wygląda?

Marketing polityczny – czym jest i jak wygląda?

Polityka dla wielu osób jest wrażliwym tematem. Co ciekawe, czy chcemy czy nie, ten temat dotyka każdego. Podejmowane przez nas codziennie decyzje mają wpływ na każdą osobę. Przez swoje szerokie oddziaływanie społeczne, marketing musiał trafić do polityki. Obecnie określa się go jako marketing polityczny.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym jest marketing polityczny
  • co wchodzi w jego elementy
  • jaką rolę odgrywa marketing polityczny przed i w trakcie wyborów

Czym jest marketing polityczny?

Pionierami i mistrzami marketingu politycznego są amerykanie. Następnie był on stosowany w Europie Zachodniej, do Polski dotarł na przełomie lat 80 i 90. W tej formie komunikacji wykorzystuje się radio, prasa, telewizja czy internet. Jest głównie realizowany przez partie polityczne, ruchy społeczne, organy władzy państwowej oraz pojedynczy politycy.

Marketing polityczny to zbiór działań, które wchodzą w skład ogólnej strategii i mają na celu wykreowanie wizerunku wśród wyborców czy wpłynięcie na ich postawy, decyzje czy wybór. Marketing wyborczy ma dużo powiązań z klasycznym. Różnicą jest to, że firmą są politycy lub ugrupowania, natomiast klientami są wyborcy.

Jego głównym zadaniem jest prowadzenie badań zachowania odbiorców reklam wyborczych. Pomaga wskazywać działania marketingowe, które są skuteczniejsze i wpływają bardziej na świadomość i reakcję odbiorców. Jest to ważne w procesie planowania wydatków na kampanie wyborcze.

Jakie elementy wchodzą w skład marketingu politycznego?

Takich elementów wymienia się wiele – są to narzędzia, które pomagają nam w osiągnięciu pożądanych efektów. A co najważniejsze pozwalają na dotarcie do grupy docelowej. Zaliczamy do nich np.:

  • wizerunek medialny (w telewizji i Internecie),
  • strategie wyborcze,
  • prasę, ulotki, plakaty, billboardy i inne elementy wizualne,
  • debaty, spotkania z wyborcami i inne formy kontaktu bezpośredniego,
  • sondaże wyborcze.

Czy marketing polityczny odgrywa znaczącą rolę przed wyborami?

Przed wyborami każdy z kandydatów chce wypaści jak najlepiej w oczach swoich i potencjlanych wyborców. Najtańszym i bardzo lubianym w Polsce sposobem jest rozdawanie ulotek. Jest to jednocześnie doskonały sposób na przyciągnięcie uwagi ludzi i pokazanie założeń programowych. 

Podstawowym celem każdego kandydata jest zaistnienie w świadomości wyborców. W ostateczności najważniejszy jest głos oddany na tego właśnie polityka czy ugrupowanie.

Gdy zbliża się dzień wyborów, kandydaci wraz ze swoimi sztabami muszą dać z siebie wszystko, aby wyróżnić się na tle innych. Każdy korzysta z rozwiązań typu plakaty czy wizytówki wyborcze. Przez co oryginalność nie jest łatwa. Jednak zdarzają się pewne formy komunikacji, które mogą zadziwić i zachęcić w ten sposób. Dobrym pomysłem jest piosenka wyborcza, w której występuje sam kandydat. Jednocześnie jest w niej przedstawiony w formie tekstu piosenki jego program.

marketing polityczny

Jak wygląd zewnętrzny ma wpływ na wizerunek polityka?

Dużej ilości osób wydaje się, że ta kwestia nie ma wpływu na sukces kandydata. Osoby, które tak sądzą są w błędzie, ponieważ jest to bardzo ważny element wizerunku. Polska jest krajem, gdzie odbieganie od norm nie jest dobrze, chętnie czy szybko przyjmowane. Przez co wielu polityków zmienia swoje upodobania/wizerunek po konsultacjach z osobami odpowiedzialnymi za kreowanie ich wizerunku. NIektórzy z nich są kojarzeni z charakterystycznym elementem garderoby np.: mucha, kolorowy krawat lub broszka.

Marketing polityczny w trakcie wyborów

Czas wyborów jest niewątpliwie stresującym i elektryzującym okresem dla kandydatów. W tym czasie najważniejsze dla kandydatów, jest zaistnienie w świadomości wyborców. Najlepiej, aby był to pozytywny wizerunek, chociaż są przypadki gdzie osoby wzbudzające kontrowersje odnoszą sukces.

Debaty, spotkania i happeningi odgrywają ważną rolę. Na nich kandydaci mogą przedstawić i obronić swoje poglądy, jednocześnie zdobywając zaufanie i wyborców. Skuteczny marketing polityczny w czasie wyborów jest procesem bardzo złożonym. Wybory wygrywają sztaby wyborcze, które potrafią skutecznie analizować środowisko wokół kandydata i potrzeby wyborców. Ta ekipa, która skutecznie reaguje oraz działa szybko i dobrze, wygra.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.