Szukanie pracy nie musi być zajęciem trudnym i nieprzyjemnym, jeżeli tylko dobrze się do niego przygotujemy. Na początku musimy się zastanowić jaka praca nas interesuje i czy mamy do jej wykonywania niezbędne kompetencje. Jeżeli tak – możemy przystąpić do pisania CV i listu motywacyjnego.
Sytuacja na polskim rynku pracy
Rynek pracy w kraju jest bardzo zróżnicowany. Są województwa i branże, gdzie bez problemu znajdziemy dobrze płatną pracę, a są i takie, gdzie bezrobocie jest ogromne. Jeżeli chcemy sprawdzić, czy w naszej miejscowości jest praca w danym zawodzie, najłatwiej będzie skorzystać z wyszukiwarki internetowej lub popularnych portali pracy. Jeżeli na hasło na przykład „praca Piła” otrzymamy dużą ilość wyników, oznacza to, że sytuacja nie jest zła i możemy rozpocząć bardziej szczegółowe poszukiwania.
Sprawdzone sposoby na poszukiwanie pracy
Jednym z najprostszych i najpopularniejszych sposobów na poszukiwanie pracy jest korzystanie z wyszukiwarki internetowej i portali pracy. Wadą takiego rozwiązania jest przede wszystkim to, że korzystają z niego wszyscy. Jeżeli na popularnym portalu znajdziemy ofertę pracy na interesujące nas stanowisko, musimy liczyć się z ogromną konkurencją. Jeżeli nasze wykształcenie i doświadczenie zawodowe nie są imponujące, mamy raczej małe szanse otrzymania zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną. Innym dobrym sposobem na poszukiwanie pracy jest samodzielne wyszukanie firm, w których chcielibyśmy pracować, a następnie wysłanie im swojego CV. Warto to zrobić nawet wówczas, gdy firmy takie nie prowadzą aktywnej rekrutacji. Istnieje bowiem duże prawdopodobieństwo, że w momencie, gdy będą szukać pracownika na interesujące nas stanowisko – odezwą się w pierwszej kolejności do nas. Organizowanie procesów rekrutacyjnych jest dla firmy dużym obciążeniem finansowym, dlatego będzie ona chciała tego uniknąć.
Wykorzystajmy własną sieć kontaktów
Jeżeli od dłuższego czasu wysyłamy swoje CV i nie otrzymujemy odpowiedzi, nie musi to wcale oznaczać, że jesteśmy złymi kandydatami. Należy zdawać sobie sprawę z faktu, że przedsiębiorstwa poszukujące pracowników często korzystają z rekrutacji wewnętrznej. Oznacza to, że preferują one zatrudnienie pracownika, który już u nich pracuje (jednak zajmuje inne stanowisko). Równie prawdopodobne jest, że firmy w pierwszej kolejności zatrudnią pracowników z polecenia. Dobrym rozwiązaniem, gdy nie możemy samodzielnie znaleźć pracy jest wykorzystanie własnej sieci kontaktów. Nie wstydźmy się tego, że nie mamy pracy. Zamiast tego możemy zadzwonić do rodziny i znajomych i powiedzieć, że potrzebujemy pracy. Poprośmy, żeby dali nam znać gdy dowiedzą się o prowadzonych rekrutacjach (nie wszystkie rekrutacje podawane są do wiadomości publicznej). Warto zdawać sobie sprawę, że wielu pracodawców woli zatrudnić pracownika z polecenia, nawet gdy nie posiada on idealnych kwalifikacji czy doświadczenia. Jest to spowodowane faktem, że zatrudnienie osoby za którą ktoś poręcza wydaje się nam bezpieczniejsze.
Przeczytaj więcej na http://sp4.pila.pl
Chodźmy na rozmowy kwalifikacyjne
Mamy większe szanse na znalezienie wymarzonej pracy, gdy będziemy regularnie chodzić na rozmowy kwalifikacyjne. Warto to robić nawet wówczas, gdy nie mamy wszystkich niezbędnych kwalifikacji na dane stanowisko. Musimy mieć świadomość, że wymagania, które pracodawcy podają w ofertach pracy to często wymagania idealne. Nierzadko zdarza się, że zatrudniani są kandydaci, którzy spełniają jedynie część z nich. Uczęszczanie na rozmowy kwalifikacyjne to również szansa na zdobycie doświadczenia w kontakcie z rekruterem. Jeżeli będziemy chodzić na wiele tego typu spotkań, nasz stres będzie zdecydowanie mniejszy. Dodatkowo nawet gdy początkowo nie otrzymamy pracy, osłuchamy się z pytaniami rekrutacyjnymi, co pozwoli nam lepiej się przygotowywać. Rozmowy rekrutacyjne pozwolą nam na nawiązanie nowych znajomości. Co więcej dla rekrutera, który widuje kandydata regularnie jest to znak, że osobie takiej bardzo zależy na pracy. Może więc spojrzeć na niego łaskawszym okiem nawet pomimo braków niektórych kompetencji.